Excite

Ins en outs over kilometervergoeding

Alle moderne middelen,zoals internet en Skype, om er maar eens een paar te noemen, ten spijt, moet je voor je werk nog steeds geregeld de deur uit. De bofkonten onder ons rijden in een auto van de zaak, maar velen moeten gewoon op eigen gelegenheid daarheen rijden waar de baas hem of haar hebben wil. Maak je zakelijke kilometers, dan kom je meestal in aanmerking voor kilometervergoeding.

Waarom kilometervergoeding?

De reden voor het bestaan van zoiets als kilometervergoeding, is even simpel als voor de hand liggend: reizen kost nu eenmaal geld. Als je met je eigen auto rijdt, kost dit je benzine, olie en slijt je auto. Reis je met openbaar vervoer, dan moet je een kaartje kopen voor de trein, de bus, de tram of de boot. Het is niet meer dan billijk dat deze kosten door het bedrijf worden vergoed, immers, je maakt deze kosten omwille van het bedrijf.

Hoogte kilometervergoeding

Over de ontvangen kilometervergoeding hoef je geen belasting te betalen, op voorwaarde dat je niet boven het maximale onbelastbare bedrag uitkomt. Dit onbelaste bedrag ligt momenteel op 19 cent per kilometer, oftewel voor iedere gereden kilometer kan je maximaal 19 cent ontvangen zonder dat de fiscus bij je aanklopt. Er zijn plannen geweest om deze maximale vergoeding te verlagen naar twaalf of dertien cent per kilometer, maar volgens het huidige kabinet blijft de vergoeding van 19 cent gehandhaafd.

Is de kilometervergoeding kostendekkend?

Wanneer je puur naar de brandstof- en oliekosten kijkt, is de huidige kilometervergoeding meer dan kostendekkend. Reken zelf maar uit; zelfs bij de huidige benzineprijzen verbruikt je auto echt geen 19 cent per gereden kilometer. Echter, je auto verbruikt niet alleen brandstof maar is ook aan slijtage onderhevig. Wanneer je de banden, de remschijven of de distributieriem moet laten vervangen, heb je hier net zo goed kosten aan. Vandaar dat de vergoeding hoger is dan alleen het pure brandstof- en olieverbruik.

De kilometervergoeding in de praktijk

Lang niet iedere werkgever betaalt de maximale kilometervergoeding. In veel gevallen betaalt een werkgever de vergoeding op basis van de kosten van het openbaar vervoer. Op deze manier probeert men het gebruik van openbaar vervoer in Nederland te stimuleren. Ook is het betalen van een kilometervergoeding, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet verplicht: het is een service die de werkgever zijn werknemers mag aanbieden.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017