Excite

Kledingwinkels zien omzet weer dalen

  • © Getty Images
De omzet van kledingwinkels heeft een nieuw dieptepunt bereikt. In het eerste kwartaal van dit jaar werd maar liefst 3 procent minder aan kleding uitgegeven dan een jaar eerder in hetzelfde kwartaal. Dit komt naar voren in de cijfers van het Economisch Bureau van ING. De daling is helemaal opvallend als je kijkt over langere periode: in vergelijking met 2008 ligt de omzet namelijk maar liefst 15 procent lager.

Volgens de ING heeft dit vooral te maken met het feit dat consumenten scherpe prijzen verwachten. Daarnaast is de concurrentie in de kledingbranche behoorlijk heftig, zowel in de winkelstraat als online. Een op de zeven consumenten zou kleding vooral via internet aanschaffen en niet meer in de fysieke winkel.

De crisis heeft ervoor gezorgd dat consumenten nog meer prijsbewust zijn bij het kopen van kleding. Ze zijn gewend geraakt aan de lange periodes dat het uitverkoop is en verwachten ook hoge kortingen. Daarnaast zijn kledingwinkels die hun kleding alleen online aanbieden sterke concurrentie voor de gewone winkels.

Al deze concurrentie zorgt in de praktijk wel voor lagere prijzen. Zo was kleding in het eerste kwartaal al drie procent goedkoper dan een jaar eerder het geval was. In 2005 daalde de prijs van kleding ook zo hard, daarna gebeurde dit nooit meer zo erg. Overigens is het consumentenvertrouwen wel weer terug op het niveau van voor de crisis en gaven consumenten in het eerste kwartaal van dit jaar maar liefst 700 miljoen euro meer uit dan een jaar eerder.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017