Excite

Stijgende koffieprijzen in 2011: is een kopje koffie binnenkort een luxe?

Tot een paar jaar geleden konden we de Euro nog de schuld geven van de hoge voedselprijzen in de supermarkt, maar bijna een decennium na de invoering van de Europese munt stijgen de prijzen in winkels en op het terras nog steeds.

Enorme prijsstijging

De meest spectaculaire prijsstijging van de afgelopen jaren is die van koffiebonen. Op de beurs van New York steeg de koffieprijs vorig jaar in een halfjaar maar liefst 40 procent. Maar daar stopte de het niet. Inmiddels is de prijs de hoogste van de afgelopen 13 jaar.

Redenen

De belangrijkste redenen voor de hoge koffieprijzen in 2011 zijn de tegenvallende oogsten in belangrijke koffieproducerende landen zoals Colombia en Guatemala. Wat ook niet moet worden vergeten, is de steeds grotere vraag naar koffie. Meer en meer mensen ontdekken de geneugten van het zwarte goud. Denk eens aan de nieuwe manieren van koffiedrinken die de afgelopen jaren zijn ontstaan: espressomachines voor thuis, de Nespresso en de Senseo die in 2001 op de markt kwam. De populariteit van koffie is ook te merken in het horeca-aanbod. Ieder barretje biedt tegenwoordig koffie aan uit een espressoapparaat en het woord filterkoffie wordt langzaam verdrongen van de terrassen.

Gevolgen

Natuurlijk zal het zijn tijd nog wel even duren voordat je in de supermarkt of in het café ineens het dubbele betaalt voor een kopje koffie. Immers veel grote producenten als Starbucks en Douwe Egberts hebben hun koffie al ingekocht, lang voor de bonen van dit tegenvallende seizoen worden geoogst. Koffie is over een paar jaar dus misschien wel een luxeproduct, voorlopig kun je in ieder geval nog lekker genieten van een betaalbaar kopje.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017